Associação Cultural Catalonia

São Paulo – Brasil

Perquè aprendre Català? per Joyce Samara

Screen Shot 2014-06-04 at 12.45.10 PM

Aprendre una altre llengua, t’amplia horitzons perquè t’apropa a altres cultures i et desenvolupa el cervell. També t’ajuda a millorar la memòria, retarda la malaltia d’Alzheimer i et fa créixer professionalment. Ja ho deia la meva avia: “aprendre no ocupa espai”.

Si vols aprendre Català, no te’n faltaran motius. El català és una llengua encantadora, parlada per més de 10 milions de persones; una de les cinc llengües oficials d’Espanya i la llengua oficial d’Andorra. Aprendre català t’ajuda a aprendre l’italià, el francès i a millorar el portuguès, ja que hi ha unes 50 paraules en portuguès que tenen contribució lèxica del català! És una llengua antiga, de molta història i bellíssima cultura.

El Català et serà necessari en el cas que vulguis fer un màster o un doctorat a Barcelona, i també et serà útil si vols conèixer Catalunya, Andorra, les Illes Balears, els Pirineus Orientals, o qualsevol lloc on es parli el català. Si tens negocis amb empreses catalanes, si tens arrels catalanes, o simplement tens la curiositat d’entendre la llengua del Barça (que fins i tot Neymar ja la parla), no tinguis dubtes, aprèn Català.

Cadascú té el seu motiu; en el meu cas, l’aprenc per amor. Perquè el Català em porta al temps de quan era canalla, quan la meva iaia em posava a la seva falda i em cantava “arri arri tatanet..” o jugàvem a “conillets a amagar..” entre tantes altres cançons. És la llengua del cor, que em fa recordar les històries de la meva àvia, de l’època difícil que va viure, on no li era permès parlar i aprendre el seu idioma, i del seu amor per llengua i la seva terra. Escoltar i aprendre cada dia, ni que sigui una paraula, m’encanta, i a tots els que com jo, tenen alguna arrel catalana, crec que els il·lusionaria també.

Fa poc temps, vaig passar algunes hores parlant amb una parella de vellets catalans, molt amables, que viuen al meu barri. Els va encantar saber que feia un curs de català, però es van entristir perquè els seus fills i néts no els hi ve de gust aprendre la seva llengua, ni conèixer la seva terra. I aquet no és el primer cas que veig així, ja he parlat amb altres néts de catalans que no s’interessen pel Català… Una llàstima.

Jo crec que totes les llengües son importants, i tenen la seva bellesa, tanmateix…

Si a tu també t’encanta el català, estem junts!

 

Screen Shot 2014-06-04 at 12.45.56 PM

 

 

Screen Shot 2014-06-04 at 12.46.04 PM

 

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 4 Juny 2014 by in Artigos, Nossos alunos and tagged , , , , , .
